Sim only abonnementen in trek
De consument wordt bewuster van het feit dat mobiele abonnementen inclusief een toestel een forse prijs met zich meebrengen. Steeds meer klanten zijn dan ook op zoek naar goedkopere alternatieven. Uit een onderzoek van SimOnlyRadar.nl blijkt dat ruim één op vier (27%) van de Nederlanders tussen de 18 en 55 jaar op dit moment gebruik maakt van een sim only abonnement. Een duidelijke groei in populariteit is zichtbaar, een onderzoek van Telecompaper wees uit dat in het vierde kwartaal van 2012 nog 21 procent koos voor een sim only abonnement. Een stijging van zes procent in minder dan een jaar.
Tweedehandse toestellen
Losse toestellen zijn steeds meer in trek, waarbij moet worden aangetekend dat een nieuw toestel vaak een grote investering is. Dit opent de weg voor toestellen in het middensegment en merken die zich nadrukkelijk richten op klanten die een lostoestel kopen en geen honderden euro’s wensen uit te geven voor het nieuwste topmodel. Sommige providers spelen hier handig op in door tweedehands toestellen aan te bieden in hun webshop.
Budgetsmartphones
Niet alleen de providers zien deze nieuwe ontwikkeling. Ook de consumentenbond is zich van de ontwikkeling bewust en presenteerde voor de zomer een overzicht van de beste budgetsmartphones. De vereniging stelt dat je voor veel geld een topmodel met de nieuwste snufjes kunt kopen, Maar lang niet iedereen heeft zo’n toestel echt nodig. Tegenwoordig heb je voor minder geld ook een prima smartphone, die in vele gevallen hetzelfde biedt als een duurder topmodel.
Sim only in opmars
De populariteit van het sim only abonnement is aan een flinke opmars bezig ten koste van prepaid en het abonnement met toestel. Het onderzoek laat nadrukkelijk zien dat steeds meer mensen de goedkope sim only abonnementen ontdekken en kiezen voor losse abonnementen met een mobiele telefoon uit het middensegment. Een positieve ontwikkeling in een tijd waarin mensen massaal de hand op de knip houden.