Onduidelijkheid monitoren kijkgedrag Smart TV
Ben je in het bezit van een Smart TV? Dan kun je er zeker van zijn dat de televisiefabrikant jouw kijkgedrag monitort. Daar heb je namelijk zelf toestemming voor gegeven op het moment dat je het apparaat in gebruik nam. De Consumentenbond vindt daar wat van en wil consumenten wijzen op het gedrag van de fabrikanten.
Niet iedere consument weet dat hij of zij de fabrikant ongemerkt toestemming geeft voor het volgen van het kijkgedrag. Bij de ingebruikname van het toestel wordt gevraagd of de consument akkoord gaat met de voorwaarden. Automatisch klikt men vaak op ‘akkoord’ zonder de vele pagina’s aan kleine letters te lezen. En dat is waar het mis gaat.
Algemene voorwaarden smart TV
Ergens in de grote hoeveelheid tekst staat een opmerking over het monitoren van het kijkgedrag. In veel gevallen zitten de regels diep verborgen in de voorwaarden. Door snel akkoord te geven geeft men toestemming om ‘mee te kijken’. En dat is waar de schoen wringt, volgens de Consumentenbond.
Veel mensen nemen namelijk niet de moeite om de teksten te lezen. Simpelweg omdat de teksten te lang of te ingewikkeld zijn, of men geeft uit goede trouw akkoord. Overigens is niet akkoord geven ook geen optie, en dat steekt de Consumentenbond. “Als consumenten de voorwaarden afwijzen, werken de smartfuncties op hun internettelevisie niet of voor een deel niet”, aldus Bart Combée, directeur van de belangenorganisatie.
Verschil per fabrikant
Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt bovendien dat de verschillende TV-fabrikanten elk op hun eigen manier omgaan met de voorwaarden. Samsung is het vaagst over het meekijken met de eindgebruiker. Hun algemene voorwaarden bestaan uit maar liefst 57 pagina’s.
Sony is het meest duidelijk met een document van 6 pagina’s waarin ze, net als Phillips, letterlijk vertellen dat zij het kijkgedrag monitoren. LG en Panasonic bekijken alleen welke programma’s er worden bekeken en welke zoekopdrachten er worden ingevoerd door de gebruiker.