KPN moet concurrenten ook komende drie jaar toegang verlenen
De komende drie jaar moet KPN concurrerende aanbieders, zoals Tele2 en Vodafone, toegang geven tot haar koper- en glasvezelnetwerk. Dat maakt de ACM vandaag bekend in haar analyse van de telekommarkten. Met de door ACM opgelegde toegangsverplichting ontstaat er ruimte voor concurrentie. En dat is in het voordeel van de consument.
Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is er te weinig keuze als KPN het netwerk gesloten houdt voor andere partijen. KPN en UPC/Ziggo domineren de markt en dat beperkt de concurrentiepositie van andere aanbieders. Met de toegangsverplichting blijft de markt open en kunnen consumenten en bedrijven blijven kiezen uit verschillende aanbieders op het vaste telecomnetwerk.
Onderscheid in telecomdiensten
Concurrenten als Tele2 en Vodafone beschikken inmiddels over eigen hoofdnetwerken. Maar het laatste stukje, de koper- of glasvezellijn die naar ieder huis loopt, is van KPN. Voor deze concurrenten is het simpelweg te duur om zelf een lijn aan te leggen naar ieder huis. Daarom zijn zij afhankelijk van toegang tot KPN’s koper- of glasvezellijn. KPN moet die toegang al sinds het begin van dit millennium geven. Het besluit van ACM verlengt dit met drie jaar.
Andere telecomaanbieders kunnen door dit besluit alle diensten aanbieden die ze willen. Ze kunnen zich met hun dienstenpakket onderscheiden van KPN en UPC/Ziggo. Bijvoorbeeld met de prijs. Maar ook met de snelheid van die diensten, bijvoorbeeld de upload- en downloadsnelheid.
Besparing en verbetering
"Door concurrentie op het telecomnetwerk besparen consumenten en bedrijven jaarlijks minimaal 250 miljoen euro doordat de prijzen voor telecomdiensten scherp blijven. KPN en UPC/Ziggo worden door de concurrentie bovendien uitgedaagd om te blijven investeren en innoveren in hun netwerken. Dat zorgt voor snellere en betere verbindingen in Nederland.", aldus Henk Don, bestuurslid van ACM.