Ga naar overzicht

90 procent van Nederlanders is dagelijks online

31-03-2015 10:55

Meer dan 90 procent van alle Nederland bezoekt elke dag het internet. Dat blijkt uit onderzoek dat het Centraal bureau voor de Statistiek (CBS) eerder deze maand publiceerde. Vooral ouderen hebben een grote inhaalslag gemaakt.

Nederlanders zijn elke dag online te vinden. Dat komt voornamelijk omdat we vrijwel overal beschikken over steeds snellere verbindingen, een groter online aanbod en meer toegang tot het internet. Het aantal online activiteiten is ook in 2014 weer gestegen ten opzichte van de recente jaren daarvoor.

Online winkelen en kopen

We lezen steeds vaker het nieuws via online kanalen, luisteren meer naar digitale radio, kijken televisie via internet en kopen steeds meer via het wereldwijde web. Bankzaken doen we het meest online, gevolgd door online aankopen in de breedste zin, het lezen van kranten en nieuwsbladen en op de laatste plaats staat bellen via internet. 

Snelste stijger tussen de ‘groeiers’ is online shoppen. Tussen 2005 en 2014 steeg het aantal shoppende internetgebruikers van 50 naar 77 procent. Bij meer dan de helft van alle internetaankopen betrof het kleding of een reis. Online winkelen raakt zichtbaar meer en meer vertrouwd en gewoon.

Ouderen online

Opvallend is de groei in de online aanwezigheid van ouderen. Ruim 74 procent van de internetgebruikers in de leeftijd van 65 tot 75 jaar gebruikte in het afgelopen jaar elke dag het internet. In 2013 was dit nog geen 43 procent. De oudere internetter gebruikt vaker zoekmachines, is meer gaan e-mailen en vaker gaan bellen via internet.

Overigens deed ook Telecompaper Consumer Panel een onderzoek naar internetgebruik. Zij onderzochten hoe Nederlander omgaan met de combinatie internet/smart tv. Zo bleek dat 32 procent van alle Nederlanders online gaat via hun tv. Bij het klimmen van de leeftijd neemt dit percentage af. Zo geeft 33 procent van de groep 12- tot en met 19-jarigen aan niet via het televisiescherm online te kunnen, 34 procent in de groep 30- tot en met 39-jarigen en meer dan de helft (51%) in de leeftijdscategorie van 65 tot en met 80 jaar. 

 

Bron: Volkskrant.nl en Telecompaper.com